-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8118 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

از عالمي شنيدم كه اگر كشوري بخواهد به ايران تجاوز كند و مرجع تقليد كسي فرمان جهاد دهد، بر آن شخص دفاع از كشور واجب ميشود، ولي اگر پدر و مادر كسي مانع شوند، چه بايد كرد؟

در اسلام جهاد در راه خدا و دفاع از نظام ديني و ناموس اسلام از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ از اين رو در آيات[1] و روايات[2] همگان به جهاد در راه خدا و دفاع از كيان اسلام و نظام ديني فرا خوانده شده اند. بر اين اساس دفاع از نظام ديني و سرزمين اسلامي بر همگان واجب بوده و حضور انسان در جبهه هاي جنگ نياز به اجازة مرجع تقليد ندارد. همچنين ممانعت پدر و مادر مبني بر عدم حضور فرزند در جبهه تأثير گذار نيست، زيرا شركت در جهاد و دفاع واجب است. از اين رو فقيهان بحث جهاد و دفاع عمومي را مطرح نموده اند و اجازه والدين را در دفاع عمومي مدّ نظر قرار نداده اند، يعني اگر كسي به سرزمين و خانة انسان حمله كند، براي دفاع كردن نياز به اجازه نيست. البته حضور در جبهه هاي جنگ به حسب اوضاع زمان تفاوت پيدا ميكند. شرايط زمان حضور همگان يا برخي از انسان ها را در جبهه مب طلبد. اگر شرايط زمان اقتضا كند كه همگان در جبهه ها حضور يابند، بايد همگان شركت كنند، و اگر شرايط جنگ اقتضا كند كه عده اي در جبهه ها حضور يابند و گروهي به فعاليت هاي ديگر بپردازند، بايد طبق شرايط عمل كننند. بر اين اساس اگر شرايط جنگ اقتضا كند كه فلان شخص در جنگ شركت كند، پدر و مادر نمي توانند مانع حضور او شوند.

امام راحل (س) فرمود: دفاع از اسلام و جمهوري اسلامي به هر نحو ممكن بر تمام مكلفين واجب است و مشروط به اجازه نيست.[3]

همچنين امام در خصوص عدم شرط بودن اجازة پدر و مادر براي حضور در جبهه هاي جنگ فرمود: ... مادامي كه جبهه ها نياز به نيرو دارد، رفتن به جبهه بر بالغين واجب است و رضايت والدين شرط نيست....[4]







[1] نساء (4) آية 95.

[2] نهج البلاغه، خطبة 27.

[3] استفتائات، ص 492.

[4] همان، ص 494.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.